Končí sto dní pomyslného hájení vedení kladenské radnice. Dlužíme vám ještě vysvětlení, jaká byla podstata povolebního vyjednávání a tvorby nové velké koalice v čele města. S více než osmnácti procenty jsme v první fázi byli jednoznačně platným hráčem, ovšem naše tušení se stalo brzy skutečností.
„Modrý pták s oranžovou šálou“
Dlouhodobá spolupráce ODS a ČSSD na kladenské komunální úrovni je hluboce provázaná, původní dohody proto platily a bylo jasné, že dojde ke spojení těchto stran. Ostatně v tomto směru není Kladno mezi ostatními městy výjimkou. Lídr sociální demokracie Zdeněk Syblík s námi přesto chtěl zpočátku komunikovat, ale v dalších hodinách tento moment pouze zneužil ke zvýšení vlastního kreditu v očích ODS. S odstupem času není nutné popisovat jednotlivá jednání a vše, co s nimi bylo spojeno. Pro VPK by byla nejvíce logická koalice ve spojení ODS (13 mandátů), VPK (6 mandátů) a TOP 09 (2 mandáty). Bylo ale jasné, že dohoda o budoucí koalici byla dopředu přesně daná a obě strany k ní směřovaly. Paradoxně se tak v opozici ocitla celá Volba pro Kladno a TOP 09.
Je více než smutné, že dohoda připomíná, jak jsem uvedl pár hodin po sestavení velké koalice ODS a ČSSD, větu: „Loupeživý rytíři dobyli hrad (magistrát) a uspořádají si velkou hostinu, ze které se na několik let nasytí.“
Historicky mezi ODS a ČSSD existují minimálně dvě smlouvy, které i s podpisy představitelů těchto stran (Jiránek, Munzar, Bernášek, Syblík, Vrchlavský , Kunc a další) jsou známé. O těchto smlouvách informoval v minulosti například Kladenský deník (celý článek zde) a Parlamentní listy (celý článek zde). Obě smlouvy si můžete sami prohlédnout a přečíst zde (CSSD vs ODS 2007.pdf, CSSD vs ODS 2006_I.pdf, CSSD vs ODS 2006 II.pdf). Vše v nich zahrnuté se skutečně stalo, pouze s jedinou výjimkou – nominací Z. Syblíka na senátora za Kladno. Posouzení těchto skutečností je na každém z vás.
„Úředníci odcházejí, radní přicházejí“
Co Kladnu jeho nová koalice přinesla? Poprvé v novodobé historii Kladna ustavující zastupitelstvo zvedlo počet radních z devíti na jedenáct. Máme tři náměstky a jednoho primátora jako v minulosti, poprvé ovšem Kladno zřídilo unikátní místa uvolněných radních (tedy placených z prostředků města) pro oblast kultury a sportu a volného času. Radním pro kulturu se stal sociální demokrat M. Vrchlavský, bývalý policista v důchodovém věku placený z peněz daňových poplatníků. Jeho plat ve výši 48.169 je srovnatelný s platem náměstka primátora. Uvolněným radním pro sport a volný čas je O.Černý ml. se stejně vysokým platem. Z městské pokladny tak každý měsíc tito dva lidé odčerpávají včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění 130 tisíc korun, ročně pak 1.560.000 korun a za celé čtyřleté volební období je to již neuvěřitelných 6.240.000 korun za dva lidi! Oba radní mají kromě nově zrekonstruovaných kanceláří k dispozici asistentku a samozřejmě jim nechybí další výhody jako služební notebook a telefon. Vše placeno z městského rozpočtu. Zatímco na druhé straně, aby „se ušetřilo“, propouští v těchto dnech Magistrát města Kladna více než 20 svých zaměstnanců a ostatním snižuje platy. O tom jak tuto situaci popisuje Aktuálně.cz, si můžete přečíst zde.
„Čím více šéfů, tím lepší kultura a sport“
Kladno je nesporně kulturním městem, vždyť v tuto chvíli máme ředitele městského podniku Kultura pro Kladno, uvolněného radního pro kulturu, kulturní komisi a oddělení kultury. Aby snad lidí ve vedení kultury nebylo málo, radnice aktuálně vypsala výběrové řízení na vedoucí zámku (více zde).
Kladno je též bezesporu sportovním městem, vlastní Sportovní areály města Kladna, sportovní komisi, nechybí ani uvolněný radní pro sport.
„Kontrola pod kontrolou“
Nesmíme zapomenout na kontrolní výbor, v jeho čele je Antonín Lingr za KSČM. Samozřejmě i on za tuto funkci pobírá hodně zajímavý plat. O jeho působení na tomto místě přitom rozhoduje většina zastupitelstva. Je zřejmé, jak účelná či účelová kontrola města pod jeho vedením je a bude.
„Sjednaní jednatelé“
Všichni zastupitelé za ČSSD a ODS mají svou garantovanou placenou funkci v městském aparátu. V tomto směru musíme přiznat, že jejich kreativita je pozoruhodná. Například městský podnik TEPO má poprvé v historii dva jednatele, jednoho za ČSSD a druhého za ODS, samozřejmě s patřičně vysokým platem. Tento fakt primátor Jiránek odůvodňoval s neomalenou kreativitou tím, že po smrti bývalého jednatele městské společnosti TEPO s.r.o. Antonína Kajgra byly problémy s řízením této společnosti a proto jsou nyní jednatele dva. Článek 14.1. zakladatelské listiny společnosti TEPO s.r.o. (text zakl.listiny si můžete přečíst zde) je však v rozporu s tvrzením primátora Jiránka o potřebě dvou jednatelů. Dle článku 14.1. totiž jednají dva jednatelé vždy společně. V praxi to znamená, že není platný podpis jednoho jednatele bez spolupodpisu druhého.
„Nadstandardní platy“
Nadstandardní platy radních a dalších zastupitelů stojí za pozornost, proto vám v brzké době přineseme kompletní přehled výdajů, které pro město tento v naprosté většině zcela zbytečný a uměle vytvořený aparát znamená. Je třeba připomenout, že nikdo z členů VPK nikdy nekandidoval, aby získal placené funkce či jiný profit. VPK ani neměla v podmínkách, při případné tvorbě koaliční smlouvy, že by někdo z jejích kandidátů měl získat jakýkoliv ředitelský či jednatelský dobře placený post. Naším cílem bylo podílet se na férovém vedení radnice našeho města. Chtěli jsme mimo jiné zabránit intrikám a zbytečnému mrhání veřejných peněz z městské pokladny. I proto mým kolegům patří uznání a poděkování. Přehledného „pavouka“, tedy přehled platů a funkcí, vám přineseme v dalších článcích.
Mgr. Milan Volf
Volba pro Kladno
Aha. Děkuji, takže teď už rozumím tomu, proč jsem po 10ti letech práce v úřadě mezi oněmi cca 20ti propuštěnými. Zcela určitě jsou oni dva noví radní městu prospěšnější, než pitomá úřednice vykonávající výkon státní správy.
„Úředníci odcházejí, radní přicházejí“
Nemůžu nereagovat.Pan Vrchlavský, který dokáže využívat výhody každého režimu celá léta protěžuje celou svojí rozvětvenou rodinu , stejně tak nachází místa svým spolustraníkům, penzistům, kteří pracuji alespoň na 4 hodiny. Nejen že sedí v nově vybavené kanceláři, ukájí se pohledem na služební notebook a telefon, využívá služeb asistentky ale ještě mu Magistrát umožnil a zaplatil služební cestu. Co asi při týdenním pobytu ve Španělsku vyřídí a jak asi využije poznatky a reprezentuje naše město? Zřejmě mu to umožňuje personální politika kladenské ODS, která zavádí praktiky SSSR v zaměstnávání starců.
Díky za osvětu,kterou přinášíte.Mnozí jistě obdobné manévry tuší,ale jednoduše uváděné příklady jsou potvrzením účelových rozhodnutí.Současně se tím vytvořilo prostředí v němž několik let bude možno rozhodovat tak,aby to nejlépe vyhovovalo,ale ne občanům,nýbrž politikúm ve vedení města.
O osobních zkušenostech s některými ze jmenovaných raději ani nemluvím,neboť by to vyžadovalo samostatnou kapitolu.
Na stránkách města jsem se dočetl jak rozhodla rada města dne 28.2.2011 ohledně zakázky Kanalizace Kladno-Švermov, prodloužení stoky F1, pro firmu OHL ŽS a.s. Zástupce města zmocněný pro jednání byl určen Mgr.Černý.Na tuto firmu bylo v r.2010 zahájeno insolvenční řízení.Není v tom rozpor?