Doprava v našem městě si zaslouží více pozornosti, než si dokážeme představit. Je to téma, o němž se velmi často hovoří, samozřejmě bude i součástí volebního programu Volby pro Kladno. Této problematice se proto věnujeme velmi koncepčně,na základně odborných informací spolu s otevřenou konzultací s veřejností, podnikateli, obyvateli, abychom předem vyloučili maximum chyb a kroků, jejichž dopad je velmi těžké zpětně napravit. Řešení dopravní situace bude jedním z pevných pilířů celkové koncepce rozvoje Kladna, jež bude určující pro všechny navazující projekty. Každý obyvatel se denně potýká s dopravní situací ve městě, má své vlastní zkušenosti a vidí palčivá místa, která je potřeba vyřešit. K takovým patří nedostatečná kapacita parkovacích míst, nedostatečné intervaly autobusů, špatná dostupnost některých lokalit či absentující vnitřní síť cyklostezek a nedostatečná prostupnost. Doprava by přitom měla být nápomocna životu ve městě, podílet se na kvalitě života, v ideálním případě se stát naším pomocníkem. Dílčími řešeními a „záplatováním“ lze samozřejmě řešit jednotlivé problémy, Volba pro Kladno ale nabízí jednotnou koncepci tak, aby byla doprava rychlá, bezpečná, ekologická, dostupná pro každého, tedy levná,bezbariérová, v blízkosti a s možností vybrat si svůj ideální způsob dopravy. Moderní dopravní systém ovšem znamená, že bude ekologický, bude umožňovat využití CNG, elektřiny a dalších alternativních zdrojů, ovšem i chytrý, se zajištěnou návazností a plynulostí.
Městská hromadná doprava
Začněme malým testem, v podvečerních hodinách jsme se zkusili dostat z náměstí Svobody na dvě místa – na Sítnou a do Rakovnické ulice v Rozdělově. Jedna skupina vždy čekala na MHD a druhá vyrazila pěšky. Výsledek? Do Rozdělova trvala cesta stejně dlouho pěším i cestujícím v busu. Na Sítnou byl ale test smutnější – zvítězili pěší nad uživateli MHD. I z tohoto malého testu je víc než zřejmé, že stav není ideální. Je třeba, aby město investovalo do hromadné dopravy tolik finančních prostředků, aby byly spoje častější, tedy s maximálně desetiminutovým intervalem, navíc se zajištěnou návazností. Nastupování by mělo být rychlejší, tedy všemi dveřmi.
Jízdné pro děti a důchodce zdarma
Cestující mají mít možnost koupit si celoroční jízdenku za takovou cenu, aby si ji mohl dovolit skutečně každý. Považujeme za naprostou samozřejmost, že žáci základních škol a důchodci by měli mít celoroční jízdenku zdarma. Je naším záměrem, aby do budoucna autobusy hromadné dopravy jezdily na ekologická paliva (např. CNG, elektřina). Ke kvalitě hromadné dopravy ovšem patří i čistota a podoba zastávek, které by mohly dostat jednotný a originální design. Provozovatel MHD by měl zcela automaticky zajistit aplikaci pro dnešní chytré telefony, umožňující vyhledání spoje, nejbližší zastávky a případně i zaplacení jízdného.
Cyklisté ve městě
Při dnešní oblibě a rozšířenosti cyklistiky lze počítat s tím, že i tento způsob dopravy bude stále častěji využívaný. Kladnu naprosto chybí síť vnitřních cyklostezek, na nichž je třeba zapracovat. Základním parametrem je fakt, že by cyklodoprava měla být bezpečná pro všechny věkové kategorie. Samozřejmostí je instalace stojanů pro kola v celém městě, jakož i zastřešených „parkovišť“ pro kola. Už v minulém dopravním programu figuruje námi navrhovaný systém městských kol – bike sharing. Není novinkou, funguje v řadě zahraničních měst a pomalu se rozšiřuje například i v některých městských částech v Praze. Na čem je založený? Základem jsou stojany, na kterých jsou elektromagnetem přichycena kola v atypickém barevném i konstrukčním provedení, jež umožňuje jejich velmi snadnou identifikaci. Jakýkoliv zájemce si za mírný poplatek může kolo ze stojanu odemknout a dopravit se napříč městem. U libovolného dalšího stojanu kolo odloží a opět zamkne magnetem. Město by zajišťovalo servis, ostrahu a rozmisťování kol po městě. Tento systém je svým způsobem nadčasovým řešením, na druhou stranu zkušenost z jiných měst ukazuje, že si obyvatelé na užívání městských kol velmi rychle zvykli. Vhodně totiž mimo jiné doplňují prostupnost mezi dalšími způsoby dopravy.
Cyklodoprava musí být dostupná i pro seniory. Nelze opominout rozvíjející se trend elektrokol či speciálních elektro-tříkolek, jež jsou ve světě zcela běžným standardem. V Kladně proto musí být dostupné nabíjecí stanice nejen pro automobily, ale i pro cyklistky.
Automobilová doprava
Zřejmě nejvíce kritizovanou součástí dopravního systému je její automobilová část, nejpalčivějším momentem je parkování. Volba pro Kladno proto připravuje ucelený systém celoměstského parkování, posílení parkovací kapacity v exponovaných lokalitách, například výstavbou parkovacích domů na sídlištích, současně ale redukci některých nevhodných stání. Automobily ovšem nejsou pouze parkování, úkolem města je zvýšit bezpečnost a zlepšit průjezdnost. Součástí koncepce je redukce nákladní dopravy. Kladno proto potřebuje východní obchvat, jeho příprava je čistě v gesci magistrátu v následné spolupráci s krajem. Nákladní doprava by tak nejezdila přes ulici Generála Klapálka, ale přes území bývalé průmyslové zóny Koněv. Město je právě v této lokalitě vlastníkem drtivé části komunikací, příprava a spuštění tohoto projektu je tedy reálná. Právě proto je tento koncept součástí našeho programu už od minulých voleb. Významně by totiž pomohl nejen dopravě, ale i životnímu prostředí, zejména v Kročehlavech a v centru města.
Kladno pro pěší, příjemná chůze
Nejstarším, nejtradičnějším a současně nejzdravějším způsobem dopravy je chůze. Pro pěší je třeba zajistit prostupnost městem, aby mohli využívat co nejkratší trasy a pokud možno v příjemném prostředí. Nejedná se tedy jen o využívání pěší zóny v centru, ale například o dokončení Kročehlavské pěší zóny, spojení Okrsku 0 až k nádraží, vybudování bezpečných přechodů pro chodce – jejich osvětlení, vybavení bezpečnostními ostrůvky, zúžení silnic apod. Pro pěší dopravu jsou ovšem důležité i široké a upravené chodníky vybavené mimo jiné lavičkami v takové vzdálenosti, jež by zajišťovala komfort pro seniory či například maminky s dětmi a kočárky.
Rychlodráha
Nemůžeme opomenout projekt rychlodráhy, jež je evergreenem od devadesátých let minulého století. Je ale neustále reálným,je zřejmé, že se musí realizovat. Město proto musí být velmi aktivní, byť samotná stavba není v jeho gesci. Aktivita a cílená podpora kladenské radnice může na tento projekt tlačit tak, aby se vize stala realitou,jež by výrazně pomohla vyřešit palčivý problém spojení mezi Prahou a Kladnem.
Dopravní koncepce
Nároky na dopravu v Kladně jsou vysoké. Jedině ucelená koncepce ale může tuto problematiku vyřešit a naplnit vizi dopravy, která se stane příjemnou součástí našeho života a zlepšení jeho kvality. Takový je i cíl Volby pro Kladno.
Vaše Volba pro Kladno