Jedním z klíčových míst v centrální části Kladna je autobusové nádraží, na které se chce Volba pro Kladno soustředit. Navazujeme tak na minulé vydání našich novin, kde jsme v článku věnovanému centru města slíbili právě toto téma. Autobusové nádraží je přirozenou součástí pěší zóny, každý den tudy projdou tisíce lidí a jejich počet ještě vzroste s dokončením obchodního komplexu Central Kladno. Zatímco dopoledne je autobusové nádraží poměrně klidné, naprostý opak nastává dennodenně v odpoledních hodinách, kdy je toto obrovské množství lidí životně důležité pro pěší zónu. Z autobusového nádraží by nejen podle nás, ale i podle odborníků, měl vzniknout integrovaný dopravní uzel, jenž by pomohl nejen pěší zóně, ale také by usnadnil cestování meziměstskou i městskou veřejnou dopravou. Velká část autobusového nádraží se navíc nezměnila několik desítek let, rekonstrukci si zcela určitě zaslouží. Volba pro Kladno by proto chtěla, po poradě s architekty, vypsat architektonickou soutěž, ze které by vzešlo nejlepší řešení dané lokality.
Na stav autobusového nádraží reagovali také místní architekti, kteří nedávno organizovali soutěž Městské zásahy, jež měla odhalit nejbolavější místa v Kladně. Na obrovskou betonovou plochu autobusového nádraží se zaměřili hned dva architekti, Václav Kruliš a Václav Pošmourný, a nabídli svá koncepční řešení. S jejich dovolením jeden z návrhů včetně rozhovoru s architektem Václavem Krulišem přinášíme v našem měsíčníku. I druhý architekt, Václav Pošmourný, představil zajímavou variantu s trochu odlišnou koncepcí, současně ale dodává, že svým návrhem chtěl vyvolat architektonickou soutěž. Je tedy více než jasné, že se Kladno díky iniciativě místních architektů má na koho obrátit.
Upravenému autobusovému nádraží by určitě měla pomoci i změna dopravního režimu v jeho okolí. Na autobusové nádraží by například mohl vést ještě jeden nový vjezd naproti divadlu z ulice Petra Bezruče, tedy v místech, kde dnes parkují auta taxislužby. Pokud by zde vznikl modernizovaný dopravní terminál s krytými nástupními stanicemi, přemístily by se do něj okolní zastávky u divadla a úřadu práce, kde denně zastaví několik set spojů, na jejich řidiče přitom v těchto místech dnes velmi často čekají dopravní komplikace a zácpy. Současně problémy na zastávce u divadla dělají autobusy jedoucí směrem do Kročehlav nebo Švermova, které při nástupu a výstupu cestujících v podstatě zablokují jeden jízdní pruh, protože na zastávce není záliv, kam by mohl autobus zajet. Řidiči tak často musejí před semafory na hlavní světelné křižovatce kličkovat mezi jednotlivými jízdními pruhy. Potíže v těchto místech ale mívají kvůli dlouhým kolonám aut také řidiči autobusů například při vyjíždění ze zastávky u úřadu práce. Architekti upozorňují na nedostatky v oblasti autobusového nádraží již dlouho. Podle jednoho z návrhů by se z části autobusového nádraží stal parkovací dům s více než 170 místy, což by pomohlo vyřešit jeden z dalších palčivých problémů městského centra. Tlak, který se však architekti snaží vyvíjet na vypsání architektonické soutěže, je zatím na současné vedení města neúčinný. To by se podle nás mělo změnit!
Pokud by vzniklo nové a lépe koncepčně řešené autobusové nádraží, zcela jistě by to zvýšilo komfort cestování hromadnou i individuální dopravou a současně by prospělo i pěší zóně, na kterou by proudilo víc cestujících. Všechny možnosti je však potřeba konzultovat s architekty a dopravními odborníky. Celkové řešení a podobu nádraží je potřeba vybrat v architektonické soutěži, kterou chce Volba pro Kladno prosazovat u všech klíčových míst ve městě.
Vaše Volba pro Kladno