ROZHOVOR: ING. ARCH. VÁCLAV KRULIŠ – AUTOR STUDIE AUTOBUSOVÉHO NÁDRAŽÍ

Proč jste si v rámci projektu Městské zásahy vybral právě plochu autobusového nádraží?
Kladenský autobusák důvěrně znám. Čtyři roky jsem bydlel v jeho blízkosti a pravidelně jsem tam nastupoval na meziměstské autobusy. A pokaždé jsem si říkal, že takové prostředí nemáme my – obyvatelé města – snad zapotřebí. Takže chuť vymyslet a nakreslit, co by se s autobusákem dalo dělat, byla veliká. Jen ten čas se nedostával. Až projekt Městské zásahy mě motivova a já se k návrhu dokopal. Mému profesnímu svědomí se konečně ulevilo…

Jak by jste popsal Váš návrh?
Napočátku přemýšlení byla ambice autobusák pouze a jen zkultivovat. Alespoň nějak rozbít tu velikou vyasfaltovanou plochu, dodat zeleň, mobiliář, trochu ho polidštit. Ale uvědomil jsem si, že podobné jednotlivosti by se v takové ploše ztratily. Byla by to „z nouze cnost“. Plocha autobusáku se musí ve využití zintenzifikovat – zahustit dalšími městskými funkcemi, co přilákají i další lidi, nejenom cestující čekající na odjezd autobusu. Jsme přece v centru města. Při hledání další vhodné náplně pro plochu autobusáku mně napomohly názory obyvatel Kladna, které se sesbíraly v rámci projektu Městské zásahy. Mnohým obyvatelům schází v centru města možnost pohodlného krátkodobého i dlouhodobého parkování a nedostatek zelených ploch. Svým návrhem jsem tedy zabil dvě mouchy jednou ranou. Nakreslil jsem dvoupodlažní parkhaus při ulici Dukelských hrdinů s integrovaným autobusákem, který je umístěn pod ním. Plocha autobusáku se výrazně zmenšila. Sice neznám a neměl jsem k dispozici dopravní analýzy, ale myslím, že taková redukce plochy je možná. Na „ušetřených“ plochách mi zbylo místo i na parčík, který by parkhaus s autobusákem odděloval od stávající zástavby směrem do centra. Jednu řadu dnešního ocelového nástupiště bych zanechal jako jistou stopu historie tohoto místa. Sloužila by jako místo pro výstupní zastávky. A ještě bych tam zaparkoval starý londýnský doubledecker nebo všem známý kloubový Ikarus, který by sloužil jako pojízdné občerstvení.

Jaké jsou největší problémy a nedostatky současné podoby autobusového nádraží, co by se hlavně mělo změnit?
Prvotní problém autobusáku podle mě není ani tak v jeho podobě, i když ta je taky zoufalá, ale především v nedostatku lidí, kteří plochu využívají. Jsou to právě jenom ti cestující, kteří jsou rozptýleni na ploše bezmála 1 hektaru mezi odstavenými autobusy. To jsou znaky periferie, nikoli prostoru v centru města. To místo se musí zaktivovat. Zredukovat autobusák na minimální možnou plochu a zbylé plochy využít tak, aby přilákaly další lidi. Je to těžký úkol, který nevyřeší jen spásonosný architektonický návrh. Musí mu totiž předcházet vize, hledání způsobů dalšího využití, možností jak celé místo oživit a připravit pro toto všechny podmínky. Poté se vize může zhmotnit architekturou. Dobré řešení by bylo bezesporu ku prospěchu nás všech Kladeňáků.

článek  je součástí našich novin, celé noviny si můžete stáhnout zde:
Příspěvek byl publikován v rubrice Aktuality, Novinky. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Kontrolní text

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>