Svatá prostoto!

Je zarážející, jak často a rádi se lidé přeceňují!
Konec legrace však nastává, pokud mají rozhodovací moc a jejich práce má výrazný dopad na prostředí, v němž žijeme. Proto musíme upozornit na poslední kroky vedení města, které mohou velice zásadně ovlivnit budoucí vzhled města Kladna a podmínky pro život v něm. Dotknou se doslova každého z nás. Kreativita vedení radnice je totiž skutečně bezbřehá. Jen v krátkosti uvedeme tři příklady hovořící za všechny ostatní.
.
1. Nový koncept územního plánu
2. Zrušení čtyřproudé silnice na Sítné
3. Nesmyslná zástavba proluky na náměstí Svobody (o níž jsme již dříve psali).

Změna územního plánu
Jedná se o zcela zásadní dokument ovlivňující rozvoj města na několik let dopředu. Pořízení či změna územního plánu je vždy ve své standardní podobě dlouhodobý proces přesahující volební období. Minulé zastupitelstvo přijalo správné usnesení zavazující vedení města k vytvoření nového územního plánu. Na jeho požadavek vypracoval architekt města velmi kvalitní zadání, jehož součástí byla i řada koncepčních otázek, na které má zpracovatel územního plánu ve svém návrhu odpovědět. Na některé z nich už mohlo reagovat právě vedení města a vyloučit je z dalšího posuzování (např. návrh na západní obchvat města).
Městská rada navíc stanovila jediné kritérium při výběrovém řízení na zpracovatele – a sice cenu zakázky (nikoliv kvalitu).  Standardně se cena určuje dle počtu obyvatel území a plochy, na níž se plán vypracovává. Základní cena by podle příslušných tabulek a předpisů měla být více než sedm milionů korun.
Obvyklá bývá sleva, díky konkurenčnímu prostředí a současné ekonomické situaci. Při zachování nejvyšší  možné kvality by se cena mohla pohybovat ve výši zhruba 5milionů Kč. Radní přesto k našemu překvapení vybrali „dodavatele“ s nabídkovou cenou cca 2,4 milionu korun. Zapomněli přitom na zlaté pravidlo, že nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné věci. A to se právě v těchto dnech potvrdilo.
Zpracovatel se za sníženou cca 50% cenu nemohl zcela logicky věnovat územnímu plánu s požadovanou pečlivostí. Proto v předložené podobě obsahuje mnoho nepřesností a dokonce několik vážných chyb.
Koncept územního plánu se musí podle zákona veřejně projednat. Lajdácký přístup vedení města ovšem byl v přímém rozporu s tímto pravidlem. Architekt města, Ing. Müller pouze na úřední desce města vyvěsil suché oznámení o datu veřejné diskuse. Potud splnil literu zákona. Je povinností radních, aby připravený koncept řádně prostudovali a seznámili s ním obyvatele města. Nejen na internetu, ale i dalšími informačními kanály, včetně využití radničních novin (třeba výměnou za oslavné články a glorifikující fotografie).
Je více než pravděpodobné, že nikdo z radních se konceptu nevěnoval a nechal jeho schvalování volný průběh. Na poslední chvíli si ovšem změn v územním plánu všimli a prostudovali je kladenští architekti.
Svou aktivitou na ně upozornili širokou veřejnost a aktivovali vedení města a radu, za což jim patří dík.
Bez nich by se územní plán dostal v naprosté tichosti a se všemi nesmysly do zastupitelstva města. Musíme bohužel konstatovat, že při kvalitě a  “erudici”  představitelů vedení města by málokdo koncept studoval, čímž by bylo více než pravděpodobné, že by byl v současné úděsné podobě opravdu schválen.
Nechceme vás zatěžovat detaily špatně zpracovaného konceptu územního plánu. Proto za všechny uvedeme tři příklady:
.
1) Trasa územní rezervy – zbytečný obchvat, který by měl v budoucnu vést přes les Lapák, nově vybudovanou cyklostezku západní trasou okolo celého Rozdělova, podél nové zástavby ve Smečenské ulici, k bývalému VKD, dále obloukem přes les do Vinařic. Není těžké si představit, jak „přínosné“ by to pro naše město bylo a co vše by taková stavba navždy zničila.

2) Parkoviště v Sítenském údolí, nesmyslná stavba situovaná do kopce pod GDM, tedy přímo do „krpálu“, jenž je pro odstavení aut nesmyslný, navíc přetíná zeleň v údolí, v němž je podobná stavba zcela nevhodná.

3) V územním plánu je řada parcel, u nichž dochází ke změně využití bez vědomí jejich vlastníků. Pokud tedy někdo v těchto místech, v souladu s původním územním plánem, zainvestoval a vybudoval zde inženýrské sítě, o své peníze přijde, stejně jako například o možnost vybudování povoleného rodinného domu. Upozorňujeme proto, aby se všichni občané podívali do konceptu územního plánu na své pozemky či lokalitu, v níž žijí, zda i jim nepřináší nějakou změnu či omezení.

Zrušit silnici na Sítné?
Další perličkou, která upoutala naši pozornost, je tvrzení vedení města, že čtyřproudé silnice ve městě již neodpovídají dopravním potřebám a jsou předimenzované. Stávající dopravní intenzita je prý výrazně nižší, než je obvyklé. Vytíženost nově budovaných parkovacích míst v celém Kladně ovšem vypovídá o naprostém opaku. Z ranních hodin všichni dobře víme, že příjezdy do dvouproudých komunikací lemují kolony. Při letní výluce ulice Sportovců nastával během dne často ukázkový dopravní kolaps. V této situaci rada města odsouhlasila záměr převést centrální čtyřproudou osu Kladnem na Sítné na dvouproudou. Takový přístup je nekoncepční a nebezpečný. Změna takového rozsahu je zcela zásadní a nezvratná. Proto je nezbytné, aby byla podložena oponentními odbornými dopravně-technickými studiemi.
.
Zástavba proluky na náměstí Svobody
Na stejně nekoncepční přístup poukazovaly i naše minulé články o plánované výstavbě v proluce na náměstí Svobody, kterou by měla zaplnit nevkusná budova, aniž by předtím proběhla architektonická soutěž.
Všechny tři uvedené příklady práce vedení radnice, ani nevíme proč evokují výrok jednoho z levicových politiků. Hlupák sám o sobě není nebezpečný, nebezpečný je ten, který se pokládá za génia!“

vaše  Volba pro Kladno
Příspěvek byl publikován v rubrice Aktuality, Novinky. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Kontrolní text

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>